Insulinooporność – czym jest, objawy, leczenie dietetyczne

dietetyk Co to jest insulinooporność?

Insulinooporność to stan zmniejszonej wrażliwości tkanek na insulinę regulującej stężenie glukozy we krwi. W konsekwencji to nieleczone zaburzenie metaboliczne może prowadzić do rozwoju cukrzycy typu II. Cukrzyca jest bliżej znaną chorobą, która dotyczy coraz większej liczby osób w Polsce.

Objawy insulinooporności

Podstawowymi objawami jakie możemy zaobserwować samodzielnie to:

  • Uczucie senności po posiłku
  • Brak efektów w odchudzaniu
  • Podwyższony poziom glukozy we krwi
  • ciągła chęć do podjadania słodyczy

Insulinooporność może prowadzić do:

  • Cukrzycy typu II
  • Nadciśnienia
  • Niealkoholowego stłuszczenia wątroby
  • Otyłości
  • PCOS- zespołu policystycznych jajników
  • Zaburzeń płodności
  • Chorób neurodegeneracyjnych

Czym jest spowodowana insulinooporność?

Insulinooporność powoduje przede wszystkim niezdrowy styl życia, zła dieta oraz brak ruchu, obciążenie genetyczne Wysokie spożycie cukrów prostych, produktów z mąki oczyszczonej, soków, napojów gazowanych. Spożywanie przetworzonej żywności zawierającej tłuszcze TRANS oraz produktów bogatych w nasycone tłuszcze zwierzęce przy niskim spożyciu wielonienasyconych i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (oliwa z oliwek, olej rzepakowy, pestki). Niski udział warzyw w diecie również sprzyja zaburzeniom metabolicznym.

W badaniach wykazano zależność między ilością tkanki tłuszczowej w organizmie a insulinoopornością. Tkanka tłuszczowa-trzewna jest szczególnym czynnikiem ryzyka. Najprostszą metodą oceny jest zmierzenie obwodu brzuchu w okolicach pępka.

Jeśli wskaźnik u kobiety pokazuję więcej niż 80 cm , mamy do czynienia z nadwagą brzuszną  androidalną typu męskiego. Natomiast u mężczyzn podwyższony obwód to 94 cm.

Warto wykonać badanie składu ciała w gabinecie dietetyka, a dokładnie poznać swój skład ciała i ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych.

Styl życia i leczenie dietetyczne insulinooporności

Zmiana stylu życia znacząco wpływa na poprawę stanu zdrowia. Redukcja masy ciała o zaledwie 3-4 kg zmniejsza ryzyko insulinooporności nawet do 58%. Zaleca się stopniową redukcję masy ciała o 5-10% w każdym roku leczenia, aż do osiągnięcia prawidłowej masy ciała. Zalecanym tempem chudnięcia jest 0,5-1 kg tygodniowo. Dlatego diety cud, rygorystyczne racje pokarmowe czy nagłe zwiększenie aktywności fizycznej nie są dobrym pomysłem. Skutkiem częstego stosowania głodówek czy diet jednoskładnikowych, eliminacyjnych są niedobory witamin, składników mineralnych, spadek beztłuszczowej masy ciała(mięśni), spowolnienie metabolizmu. Po szybkiej redukcji zazwyczaj następuję efekt jo-jo, tkanka tłuszczowa wraca z zapasem, a nasz organizm zapamięta ten eksperyment na długo. Sfera psychiczna również nie pozostaje bez śladu, za każdym kolejnym razem trudniej przekonać się do zmian i wytrwać w postanowieniach.

Odpowiednio skonstruowała dieta, uwzględniająca masę ciała, wyniki badań, choroby współistniejące to najlepsze rozwiązanie. Zmniejszenie masy ciała wpływa na obniżenie poziomu insuliny oraz glukozy na czczo, zmniejszając tym samym ryzyko cukrzycy i insulinooporności.

Do głównych zaleceń żywieniowych stosowanych w insulinoporności możemy zaliczyć:

  • Zwiększenie udziału błonnika w diecie, wprowadzenie produktów zbożowych pełnoziarnistych, warzyw i owoców
  • Dieta opiera się na niskim indeksie glikemicznym IG
  • Ograniczenie spożycia żywności przetworzonej, typu fast food, czy produktów gotowych
  • Ograniczenie spożycia tłuszczy zwierzęcych, zastąpienie ich zdrowymi tłuszczami roślinnymi, pestkami
  • Wyeliminowanie cukrów prostych, soków, napojów, słodyczy
  • Ilość posiłków powinna być dostosowana do wyników badań oraz samopoczucia pacjenta po posiłkach

W Centrum Dietetyki Dietomed zajmujemy się dietetycznym leczeniem insulinooporności, każdy pacjent otrzymuje indywidualne wskazówki żywieniowe, a postępy terapii oceniamy na wizytach kontrolnych.