Borówka- właściwości

borówkaBorówka zwana czernicą, jest bliską kuzynką borówki amerykańskiej, czerwonej i żurawiny. Aktywnymi substancjami borówki są antocyjanozydy,  pokrewne flawonoidy z nasion winogron i kory sosnowej. Liście borówek zawierają 10% polifenoli, to duża ilość antyoksydantów. Poprawiają krążenie i stan naczyń krwionośnych oraz stan wzroku. Dzięki zapobieganiu oksydacji naczyń kapilarnych sprawiają, że oczy stają się bardziej sprawne i tkanki bardziej dotlenione. Związki zawarte w borówce obniżają ciśnienie krwi, działają przeciwzakrzepowo, oraz jednocześnie dzięki zawartości glukochininy obniża poziom cukru.

 

Borówka amerykańska wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, dzięki zawartości kwercetyny. Ponad to występuje w borówce kwas elagowy o działaniu chemoprewencyjnym, obniżającym zapadalność na choroby serca i raka. Należy do grupy polifenoli. Kwas elagowy działa szczególnie na komórki rakowe w piersi, szyjce macicy, przełyku, trzustce, skórze, okrężnicy oraz prostacie. Poziomkach i malinach również znajduje się kwas elagowy .Ciemne zabarwienie borówek ma źródło w antocyjanach należących do flawonoidów. Flawonoidy zawarte w borówkach podnoszą poziom glutationu, który zmniejsza stan zapalny w mózgu przyczyniający się do choroby Alzheimera, Parkinosa oraz innych niedomagań towarzyszących starzeniu się organizmu. Czarne jagody zawierają antocyjany zwiększające poziom rodopsyny podobnie jak substancje zwarte w marchwi.

Borówki są nieskoenergetyczne, zawierają:

  100g Garść (50 g)
Energia 57 kcal 29 kcal
Białko 1,0 g 0,5 g
Tłuszcz 0,0 g 0,0 g
Węglowodany 14,0 g 7,0 g
Błonnik 2,0 g 1,0 g
 
 
Owoce warto dodawać do owsianek, jogurtów, zdrowych deserów.